Przejdź do głównej zawartości

Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Pobierz PDF

Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)

  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)

  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).

  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)

  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).

  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).

  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24

  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci

§ 1. Definicje

  1. Ilekroć w Standardach Ochrony Małoletnich jest mowa o:

a. Standardach – należy przez to rozumieć Standardy Ochrony Małoletnich;

b. Liceum – należy przez to rozumieć XXXI Liceum Ogólnokształcące im. Romana Ingardena w Krakowie, ul. Kazimierza Odnowiciela 2

c. Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora XXXI Liceum Ogólnokształcące im. Romana Ingardena w Krakowie, ul. Kazimierza Odnowiciela 2

d. Personelu Liceum/pracowniku – należy przez to rozumieć osobę pozostającą w stosunku pracy lub świadczącą usługi na rzecz XXXI Liceum Ogólnokształcące im. Romana Ingardena w Krakowie, ul. Kazimierza Odnowiciela 2

e. Małoletniego – należy przez to rozumieć osoby przed ukończeniem 18 roku życia;

f. Krzywdzeniu – należy przez to rozumieć działanie lub zaniechanie, mające na celu spowodowanie cierpienia fizycznego bądź psychicznego.

§ 2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki

  1. Personel Liceum jest zobowiązany do kierowania się w swoich działaniach dobrem małoletniego uwzględniając przy tym jego podmiotowość i potrzeby.

  2. Komunikacja między personelem Liceum a małoletnim powinna odbywać się na zasadach wzajemnego szacunku.

  3. Decyzje podejmowane przez personel Liceum wpływające na sytuację małoletnich powinny być uzasadnione.

  4. Małoletni powinni być traktowani równo. Oznacza to, że małoletni będący w podobnej sytuacji są traktowani podobnie.

  5. Personelowi Liceum nie wolno umyślnie zawstydzać, upokarzać czy lekceważyć małoletniego.

  6. Personelowi Liceum nie wolno zachowywać się w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgaryzmów, czynienie obraźliwych uwag, gestów i żartów. Zakaz ten nie obejmuje używania wulgaryzmów w celach dydaktycznych.

  7. Personel Liceum powinien się kontaktować z małoletnimi poza godzinami funkcjonowania placówki jedynie w celach dydaktycznych lub organizacyjnych.

    a. Nie wolno Ci zapraszać małoletnich i do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.

    b. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).

    c. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli małoletni i rodzice/opiekunowie małoletniego są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych małoletnich, ich rodziców oraz opiekunów.

  8. W przypadku gdy wymagana jest rozmowa z małoletnim na osobności, powinno się to odbywać przy uchylonych drzwiach do pomieszczenia. Nie dotyczy to udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz lekcji indywidualnych wynikających z orzeczenia.

  9. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich. Obejmuje to wizerunek, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.

§ 3. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi

  1. Komunikacja między uczniami powinna odbywać się na zasadach wzajemnego szacunku.

  2. Uczniom nie wolno stosować przemocy fizycznej.

  3. Uczniom nie wolno stosować wulgarnego języka, słownej agresji ani ośmieszać innych.

  4. Uczniom nie wolno podejmować działań mających na celu nękanie, zastraszanie, wykluczanie lub poniżanie innych osób.

  5. Uczniom nie wolno nagrywać dźwięku, fotografować ani filmować innych osób na terenie szkoły bez zgody Dyrektora lub nauczyciela oraz zainteresowanych osób.

§ 4. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

  1. Urządzenia elektroniczne z dostępem do Internetu zapewnione przez Liceum powinny posiadać oprogramowanie uniemożliwiające dostęp do treści szkodliwych.

  2. Dostęp do urządzeń wskazanych w pkt. 1, małoletni mają w trakcie zajęć dydaktycznych, bądź za zgodą personelu Liceum.

  3. Małoletni mogą korzystać z prywatnych urządzeń elektronicznych podczas zajęć dydaktycznych jedynie za zgodą personelu Liceum.

§ 5. Procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie

  1. Dyrektor Liceum wyznacza osobę odpowiedzialną za zainstalowanie oraz aktualizację oprogramowania wskazanego w §4 pkt 1.

  2. W Liceum cyklicznie przeprowadzane są zajęcia edukacyjne dla małoletnich z zakresu bezpieczeństwa w sieci.

  3. Dyrektor Liceum wyznacza osobę odpowiedzialną za przeprowadzanie zajęć wskazanych w pkt 2.

§ 6. Zasady interwencji i wsparcia małoletniego w przypadku krzywdzenia

  1. Głównym organem zajmującym się interweniowaniem i pomocą małoletniemu jest Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  2. W przypadku posiadania uzasadnionego podejrzenia lub informacji o krzywdzeniu małoletniego, personel Liceum niezwłocznie zawiadamia o tym Dyrektora i Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  3. Obowiązkiem ujętym w 2 pkt. objęci są również małoletni uczniowie Liceum.

  4. Po otrzymaniu zgłoszenia organ odpowiedzialny za jego rozpatrzenie, niezwłocznie zaznajamia się ze stanem faktycznym.

  5. Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej przeprowadza rozmowę z małoletnim, którego dotyczy podejrzenie krzywdzenia oraz innymi zaangażowanymi osobami.

  6. W przypadku wykrycia krzywdzenia: a. Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej otacza małoletniego profesjonalną opieką, dostosowaną do sytuacji małoletniego; b. Dyrektor egzekwuje odpowiedzialność dyscyplinarną w ramach swoich kompetencji.

  7. Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej opracowuje i wdraża każdorazowo plan pomocy małoletniemu, który przedstawia Dyrektorowi.

  8. Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej sporządza dokumentację zgłoszeń i interwencji, na którą składają się: a. notatki służbowe z przeprowadzonych interwencji; b. dokumenty wydawane przez zewnętrzne instytucje.

  9. Wszystkie dokumenty wytworzone w czasie zgłoszeń i interwencji przechowuje się w gabinecie szkolnego pedagoga.

§ 7. Zasady interwencji w wypadku popełnienia przestępstwa

  1. Osoba która nabyła informacje o popełnieniu przestępstwa ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia o tym Dyrektora.

  2. W przypadku otrzymania informacji o podejrzeniu popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu, osoba ta ma obowiązek niezwłocznie złożyć zawiadomienie do prokuratury lub policji.

  3. W szczególnych wypadkach, jeśli dobrostan małoletniego jest zagrożony sytuacją w domu, Dyrektor powinien złożyć wniosek o wgląd w sytuację rodzinną do Sądu Opiekuńczego.

  4. Dyrektor wyznacza osobę odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”.

§ 8. Wdrożenie, przegląd i udostępnianie Standardów

  1. Dyrektor ogłasza Standardy zarządzeniem.

  2. Dyrektor wyznacza osobę odpowiedzialną za wdrożenie Standardów.

  3. Wdrożenie odbywa się poprzez: a. Przeprowadzenie szkolenia; b. Zebranie oświadczeń o zaznajomieniu się z Standardami.

  4. Standardy podlegają przeglądowi i aktualizacji co dwa lata lub wcześniej o ile nastąpi taka konieczność.

  5. Za przegląd i aktualizację Standardów odpowiedzialna jest osoba lub organ wyznaczony przez Dyrektora.

  6. Podmiot wskazany w punkcie 2: a. kontroluje zgodność Standardów z aktualnym stanem prawnym i wewnętrznymi potrzebami placówki; b. sporządza raport z kontroli, który przedstawia Dyrektorowi.

  7. Dyrektor wprowadza zmiany w Standardach w formie zarządzenia.

  8. Standardy dostępne są do wglądu w formie elektronicznej na stronie internetowej Liceum i w papierowej w bibliotece oraz wywieszone w ogólnodostępnych miejscach szkoły.